followers ceqbell

Saturday, June 9, 2012

AIR MATA UNTUK IBU..

salam..ari ni aku dapat jawapan untuk perasaan tak sedap ati aku 2-3 ari lepas.. mase tu aku badmood and rase tak kena,,nak menanges tapi tak tau sebab.. subuh tadi member baik aku since tadika,khalisah,,aku panggil along, call aku tapi tak sempat angkat..pastu die msg bagitau yang mak kina da meninggal dalam pukul 5pagi.. terkejot terus la aku call balik nak confirm kan..yelah baru bangun kan mase tu mane la tau aku mamai ke..
kina ni housemate aku kat apartment yayasan melaka ni,,dok bilik depan..kitorg da b'kawan since form 1 satu class sampai la form5..memang aku baik sangat dengan kina,,satu geng la mase skola.. b'kawan sampai la masok uitm..alhamdulillah..so aku kenal rapat gak dengan family kina,,mak die, arwah cik rosnah ni pendiam sikit tapi baik!! yang aku takkan lupe,,mase form4 mak kina buat suprise bawak kan choc cake untuk birthday aku! mase terharu siot.. cik rosnah ni soft spoken je..


dalam bulan 3 baru2 ni baru la aku dapat taw yang cik rosnah sakit..kanser servic! ya allah aku terkejut betul..pastu da kritikal jugak la...tu pon taw lepas pakse kina cerita..mase tu aku tengok si kina cool je bagitau keadaan cik rosnah.. aku rase kalau aku kat keadaan kina,,ade orang tanye terus banjir bilik aku tu aku menangis!!! takboleh2 hati aku 'cenggeng'(lembik/cpt gebeh)..*ngajuk dengan abah pon cenggeng gak(aku diejek oleh mama..
dari start aku taw da inform kat mama..then nak pi tengok cik rosnah asyik tak sempat.. bile kt hospital mahkota(da dekat) aku plak macam2 hal,,bile da free taw2 da masuk HUKM.. tu takde rezeki namenya.. 


................


sampai la aku dapat berita sedih subuh tadi.. cepat2 aku siap gerak balik.. aku sampai rumah kina dalam pukul 9 pagi,,mase baca yassin,, adik kina yang kecik si naufal datang kat jenazah.. naufal dalam lingkungan 3-4 taun kalau tak silap.. naufal kejut mak die bangun,,pastu die bukak penutup kain kat muka jenazah then cium pipi mak die.. ya allah mase tu sayu betul aku..rase macam tak nak tengok.. kesian nya kecik lagi tak sempat rase kasih sayang mak.. then aku nampak gak mase adik laki kina yang lagi sorang bawak paip getah untuk mandi kan jenazah,,naufal berebut getah tu nak tahan abg die..pastu menangis... seolah-olah tak bagi nak mandikan mak die.. ;(
mase tengah mandikan jenazah teh a.k.a temah keroppi sampai..die singgah kejap je sebab ade hal & tak sempat pon jumpe kina..aku stay kat sane sampai ikot ke tanah perkuburan & sampai selesai. 


sayu hati aku tengok kawan baik aku kehilangan ibu tersayang.. masih jauh lagi perjalanan dan masih banyak lagi sokongan yang diperlukan dari seorang ibu..bagi aku kina sangat tabah..mungkin family die da redha sikit sebab da lame taw penyakit arwah.takziah untuk keluarga kina..


al-fatihah..


sesungguh nya kematian itu adalah sesuatu yang pasti..mengingati kematian itu suatu pahala..


Sabda Nabi S.A.W.:
Akan datang kasih mereka lima perkara dan lupa mereka lima perkara:
a. Kasih mereka kepada hidup — lupa mereka kepada mati.
b. Kasih mereka kepada harta — lupa mereka kepada hisab.
c. Kasih mereka kepada mahligai — lupa mereka kepada kubur.
d. Kasih mereka kepada dunia — lupa mereka kepada akhirat.
e. Kasih mereka kepada makhluk — lupa mereka kepada Allah.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...